Vuxna i Södermanlands län sommarjobbar som aldrig förr – Nya mobila möjligheter bakom länsbornas flexsemester

– Möjligheten att komma åt jobb-mailen verkar mindre stressande än tvärtom, och att inte ha tillgång till nätet upplevs som begränsande. Att kunna växla mellan den bärbara datorn och telefonen för att komma åt nätet och e-posten innebär ökad frihet under sommaren, säger Sverker Hannervall, chef för företagstjänster på TeliaSonera.

Under den första semesterveckan kommer var tredje länsbo (33 procent) att utföra någon form av arbetsuppgift. 46 procent struntar helt i sin e-post under semestern. Helst läser vi e-post i den bärbara datorn (52 procent), följt av den stationära datorn (47 procent) medan mobiltelefonen kommer på tredjeplats (15 procent). För smartphone-användare hamnar mobiltelefonen på en stark andraplats (44 procent), efter den bärbara datorn (52 procent).

Mobil teknik bakom nya sommarvanor
Den stora trenden för sommaren 2009 är att ny mobil teknik får länsborna att jobba ännu mer utanför arbetsplatsen. Av de tillfrågade svarade 18 procent att de räknar med att jobba mer utanför arbetsplatsen i sommar jämfört med föregående år. Motsvarande siffra för smartphone-användarna var 27 procent. Totalt kommer 54 procent att läsa jobbrelaterad e-post under semestern, jämfört med 78 procent för smartphone-användarna. Precis som i fjol är distansjobb vanligare bland beslutsfattare än bland övriga, men med smartphones sker en tydlig utjämning.

– Tidigare var det främst chefer och personer med många resdagar i jobbet som använde smartphones. Men under 2008 kom en rad nya modeller som riktade sig till en bredare målgrupp. I sommar ser vi att dessa skapar en helt ny trend i hur länsborna jobbar. Mer frihet för fler helt enkelt, säger Sverker Hannervall, TeliaSonera.

Fint väder – då flexsemestras det
I år tar 66 procent av länsborna fyra veckors semester eller mer viket är en ökning jämfört med förra årets 60 procent. Det ökande flexandet mellan jobb och fritid har enligt länsborna flera fördelar. 27 procent menar att det är behagligt och något man mår bra av, 18 procent anser att man då kan passa på och njuta av fint väder och för 32 procent är det att slippa resor till och från jobbet som lockar.

Sörmlänningarnas flexsemester

Hur känns det att inte ha tillgång till internet under sommaren?

1. Begränsande 43%
2. Skönt 21%
3. Tråkigt 17%
4. Inget av ovanstående 13%
5. Stressande 7%

Varför läser du jobbrelaterad e-post under din semester?

1. För att ha koll och inte missa viktiga meddelanden 57%
2. För att undvika anhopningen av olästa e-postmeddelanden 27%
3. För att det är mindre stressande att ha kontinuerlig koll 37%
4. Av nyfikenhet 13%
5. För att det är kul att ha koll 17%

Vad är det som främst lockar dig att arbeta utanför din arbetsplats under sommarmånaderna (ej under din semester)?

1. Ett behagligt sätt att arbeta som jag mår bra av 27%
2. Fint väder 18%
3. Slipper resandet till och från jobbet 32%
4. Chans att umgås med barnen 7%
5. Låg aktivitet på arbetsplatsen 13%

Drömarbetsplatsen i sommar

1. Din trädgård/balkongen 20%
2. Stranden 27%
3. En klippa vid vattnet 23%
4. I sommarstugan 15%
5. Hängmattan 13%

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av United Minds i form av en e-postenkät under perioden
1 maj - 22 maj. Totalt besvarades undersökningen av 2 201 svenskar i åldersgruppen 18 år och uppåt. Urvalet av respondenter baserades på demografiska kvoter för att representera Sveriges befolkning utifrån kön, ålder och geografisk bostadsort.