Vuxna Västmanlands län sommarjobbar som aldrig förr – Nya mobila möjligheter bakom länsbornas flexsemester

– Möjligheten att komma åt jobb-mailen verkar mindre stressande än tvärtom, och att inte ha tillgång till nätet upplevs som begränsande. Att kunna växla mellan den bärbara datorn och telefonen för att komma åt nätet och e-posten innebär ökad frihet under sommaren, säger Sverker Hannervall, chef för företagstjänster på TeliaSonera.

Under den första semesterveckan kommer var femte länsbo (18 procent) att utföra någon form av arbetsuppgift. 56 procent struntar helt i sin e-post under semestern. Helst läser vi e-post i den bärbara datorn (45 procent), följt av den stationära datorn (39 procent) medan mobiltelefonen kommer på tredjeplats (14 procent). För smartphone-användare hamnar mobiltelefonen på en stark andraplats (44 procent), efter den bärbara datorn (52 procent).

Mobil teknik bakom nya sommarvanor
Den stora trenden för sommaren 2009 är att ny mobil teknik får länsborna att jobba ännu mer utanför arbetsplatsen. Av de tillfrågade svarade 18 procent att de räknar med att jobba mer utanför arbetsplatsen i sommar jämfört med föregående år. Motsvarande siffra för smartphone-användarna var 27 procent. Totalt kommer 45 procent att läsa jobbrelaterad e-post under semestern, jämfört med 78 procent för smartphone-användarna.. Precis som i fjol är distansjobb vanligare bland beslutsfattare än bland övriga, men med smartphones sker en tydlig utjämning.

– Tidigare var det främst chefer och personer med många resdagar i jobbet som använde smartphones. Men under 2008 kom en rad nya modeller som riktade sig till en bredare målgrupp. I sommar ser vi att dessa skapar en helt ny trend i hur länsborna jobbar. Mer frihet för fler helt enkelt, säger Sverker Hannervall, TeliaSonera.

Fint väder – då flexsemestras det
I år tar 54 procent av länsborna fyra veckors semester eller mer viket är en viss minskning jämfört med förra årets 60 procent. Det ökande flexandet mellan jobb och fritid har enligt länsborna flera fördelar. 21 procent menar att det är behagligt och något man mår bra av, 19 procent anser att man då kan passa på och njuta av fint väder och för 14 procent är det att slippa resor till och från jobbet som lockar.

Västmanlänningarnas flexsemester

Hur känns det att inte ha tillgång till internet under sommaren?

1. Begränsande 35%
2. Skönt 29%
3. Tråkigt 18%
4. Inget av ovanstående 12%
5. Stressande 6%

Varför läser du jobbrelaterad e-post under din semester?

1. För att ha koll och inte missa viktiga meddelanden 40%
2. För att undvika anhopningen av olästa e-postmeddelanden 36%
3. För att det är mindre stressande att ha kontinuerlig koll 24%
4. Av nyfikenhet 12%
5. För att det är kul att ha koll 8%

Vad är det som främst lockar dig att arbeta utanför din arbetsplats under sommarmånaderna (ej under din semester)?

1. Ett behagligt sätt att arbeta som jag mår bra av 21%
2. Fint väder 19%
3. Slipper resandet till och från jobbet 14%
4. Chans att umgås med barnen 2%
5. Låg aktivitet på arbetsplatsen 4%

Drömarbetsplatsen i sommar

1. Din trädgård/balkongen 18%
2. Stranden 28%
3. En klippa vid vattnet 34%
4. I sommarstugan 13%
5. Hängmattan 11%

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av United Minds i form av en e-postenkät under perioden
1 maj - 22 maj. Totalt besvarades undersökningen av 2 201 svenskar i åldersgruppen 18 år och uppåt. Urvalet av respondenter baserades på demografiska kvoter för att representera Sveriges befolkning utifrån kön, ålder och geografisk bostadsort.