Leksand Strand är Dalarnas surfmecka - Länets populäraste surfzon finns på Leksandstrand Camping

Telia har drygt 2800 surfzoner över hela landet och antalet ökar kontinuerligt. Surfzonerna finns i köpcentrum och på hotell; i gästhamnar och på campingplatser. Men även på offentliga platser där människor samlas och uppehåller sig.

Surfzonernas popularitet ökar och blir en allt viktigare pusselbit i länsbornas jakt på ständig uppkoppling under sommaren. Enligt Telias Sommarundersökning 2009 upplever 44 procent av länsborna att det är begränsande att stå utan tillgång till internet under sommaren och 18 procent att det rent utav vore tråkigt. Dessutom jobbar åtta procent av länsborna mer utanför kontoret i år än förra året och allra helst vill länsborna göra det i trädgården eller på balkongen (35 procent).

– Trådlös tillgång till internet ger större frihet att kunna växla mellan det privata och jobbet när det är fint väder. Det är ingen slump att flera campingplatser och semesterorter som Säfsen placerar sig högt på listan. Vi gör vårt bästa för att erbjuda kunderna surfmöjligheter, till och med i gästhamnar längs våra kuster, säger Erik Hallberg, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Dalarnas hetaste surfzoner:

1. Leksandstrand Camping
2. Borlänge Mellstaparken Camping
3. Gagnef Sifferbo Camping
4. Stationsgatan Borlänge
5. Säfsen Resort Säfsen
6. Järnvägsplatsen Rättvik
7. Sälen Caravanclub Camping
8. Siljanvägen Tällberg
9. Sveagatan Borlänge
10.Silverhöjdens Camping Grängesberg

Om Telia Surfzoner
För kunder med Telias mobila bredbandsabonnemang, Telias iPhone-abonnemang och Telia Mobilsurf Extra ingår surfzonerna utan datamängdsbegränsningar samt utan extra kostnad i flertalet abonnemang. Surfzonerna ingår också kostnadsfritt till och med 30 september 2009 för kunder som har Telia Privat bredbandsabonnemang. Allt som behövs för att komma igång är en bärbar dator med inbyggt wlan-kort eller en mobiltelefon med wlan-möjligheter.

Närmaste surfzon går att hitta genom att skicka ett sms med ordet surfzon till 4499 eller genom att gå in på Telias täckningskartor på www.telia.se. Mer information om Telias surfzoner finns även på www.telia.se/surfzon.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av United Minds i form av en e-postenkät under perioden 1 maj - 22 maj 2009. Totalt besvarades undersökningen av 2 201 svenskar I åldersgruppen 18 år och uppåt. Urvalet av respondenter baserades på demografiska kvoter för att representera Sveriges befolkning utifrån kön, ålder och geografisk bostadsort.