TeliaSonera först med att lansera 4G i Estland

TeliaSonera har lanserat 4G i Estland, i de centrala delarna av Tallinn, Tartu, Kohila, och på IT College of Tallinn University of Technology. Utbyggnaden av det estniska 4G-nätet fortsätter under 2011.

Med 4G, kan kunderna använda mobila bredbandstjänster med hastigheter upp till tio gånger högre än dagens 3G. 4G öppnar nya möjligheter för att använda tjänster i sin laptop som kräver hög överföringshastighet och kapacitet t ex onlinespel och avancerade affärslösningar samt tjänster där snabb responstid är viktigt som vid online-auktioner samt direktsändning av tv.

– Vi är stolta över att vara den första operatören i Estland att erbjuda våra kunder 4G. Vi lanserar 4G i Tallinn, Tartu, Kohila, och våra IT College i Tallinn. Vi har en aggressiv utrullningsplan och utbyggnaden av det estniska 4G-nätet fortsätter under 2011, säger Valdo Kalm, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Estland.

TeliaSonera var den första operatören i världen med att kommersiellt lansera 4G. Vi erbjuder våra kunder 4G i Sverige, Norge, Finland, Danmark och nu Estland. Över 20 städer i Norden och Baltikum har 4G med hastigheter upp till 100 Mbit/s.

Fakta
TeliaSonera har en licens för 4G i Estland 2,6 GHz. TeliaSonera öppnade Estlands första 4G-testnät 25 februari, 2010. 4G-nätet i Estland, i den här utbyggnadensfasen, levereras av Nokia Siemens Networks och Ericsson. 4G-modem levereras av Samsung och stödjer 4G/3G/2G PC / Mac. 4G bygger den mobila LTE-standarden. I Estland marknadsförs TeliaSoneras tjänster under varumärket EMT.

Läs mer www.teliasonera.com/4g