TeliaSonera lanserar 4G i Danmark

Som första operatör lanserar TeliaSonera idag 4G i Danmark till kunder i Köpenhamn, Århus, Odense och Ålborg. Därefter fortsätter utrullningen och 75 procent av danska befolkningen förväntas ha tillgång till 4G under 2011.

Med 4G kan kunden använda mobila bredbandstjänster med hastigheter upp till tio gånger högre än med dagens turbo-3G. 4G öppnar nya möjligheter för kunderna att använda tjänster på sina laptops som kräver hög överföringshastighet och kapacitet, till exempel webb-tv, omfattande onlinespel, webbkonferenser och avancerade tjänster för företag.

- Vi är mycket glada över att som första operatör i Danmark kunna erbjuda våra kunder 4G-tjänster. Lanseringen startar i de största danska städerna där vi vet att kunderna efterfrågar mobila bredbandstjänster med hög hastighet. Vi har en aggressiv utbyggnadsplan av 4G nätet och räknar med att ha en 4G täckning som ger 75 procent av den danska befolkningen tillgång till tjänsterna redan under 2011, säger Jesper Brøckner Nilesen, chef för TeliaSonera Mobilitetstjänster i Danmark.

TeliaSonera var den första operatören i världen som kommersiellt lanserade 4G. Vi erbjuder våra kunder 4G i Sverige, Norge, Finland, och nu Danmark. Över 20 städer i de nordiska länderna har
4G med hastigheter upp till tio gånger högre än i turbo-3G.

Priset för Telia Danmarks 4G tjänster är 399 DKK/månad. Läs mer på www.teliasonera.com/4g under fliken Q&As.

Fakta:
TeliaSonera var först i världen att lansera 4G-tjänster till kunder i Stockholm och Oslo i december 2009. I november 2010 lanserade TeliaSonera 4G i Finland.

4G är supersnabbt mobilt bredband. 4G baseras på LTE standarden.

4G-nätet i Danmark levereras initialt av Nokia Siemens Networks. Ericsson är leverantör av TeliaSoneras 4G core network i hela Norden och Baltikum.

4G modemen levereras av Samsung och består av en USB dongle som fungerar för 4G/3G/2G.

www.teliasonera.com/4g_