Plånboken in i mobilen

Idag lanseras BankID i mobilen för Swedbanks kunder i samarbete med Telia och Telenor. Därmed är man ett steg närmare att föra över plånboken till mobilen. Med den nya tjänsten kan mobiltelefonen ersätta alla de koddosor, skrapkoder och lösenord som idag krävs för att t.ex. utföra ärenden elektronisk. Swedbank blir därmed först ut i Sverige med e-legitimation i mobiltelefonen där man som privatperson kan underteckna handlingar på Internet som e-handla, utföra bankärenden, ansöka och godkänna föräldraledighet och annat som kräver att man kan legitimera sig.

Tjänsten förutsätter att kunden har en tilläggstjänst - Mobil ID-hantering - hos sin operatör.

- Med de mobila tjänster som redan används idag för att köpa biljetter till resor med T-bana, bussar, flyg och tåg, ser vi att BankID i mobil är ytterligare ett naturligt steg på resan. Resan för mobilen att inom fem år bli vår personliga plånbok, understryker Erik Hallberg, chef för mobilitetstjänster på Telia.

- Trenden överlag är tydlig. Sedan Swedbank i december, som första nordiska bank, lanserade en iPhone-applikation har över 84 000 nedladdningar av app-likationen gjorts och antalet inloggningar i Mobilbanken har ökat med 432 %. Det finns med andra ord en stor efterfrågan på mobila tjänster bland våra kunder och därför lanserar vi BankID i mobil nu, säger Anders Pettersson, chef för Internet- och Mobilbanken Privat på Swedbank.

Under året kommer aktörer som Försäkringskassan, Skatteverket, CSN och Apoteket anpassa tjänster för BankID i mobil, vilket öppnar upp för ännu fler möjligheter med e-legitimationen. Med denna tjänst är nu inte den ”mobila plånboken”, där man med hjälp av mobiltelefonen kan göra alla typer av transaktioner, långt borta.

För ytterligare information se:
Swedbank: www.swedbank.se/bankidimobil