Snabbare sommarsurf med ett och samma modem – världens första kombinerade modem för 2G, 3G, 4G och Mac

Telia lanserade världens första 4G-nät i Stockholm i slutet av förra året. Nu blir Telias 4G-kunder de första i världen att använda modem som förutom 4G också stöder 3G- och 2G-näten. De nya modemen fungerar även för Mac. Modemet skiftar automatiskt mellan 2G och 3G. För att växla mellan 3G och 4G behöver man tillfälligt stänga ner uppkopplingen och därefter återansluta. Fortsatt utveckling av nät och modemprogramvara kommer möjliggöra sömlös övergång mellan flera nät i början på nästa år.

Kostnadsfritt modembyte
Telias befintliga 4G-kunder kan utan kostnad uppgradera till det nya modemet genom att byta ut det gamla modemet i butik. Just nu kostar Telias 4G-kampanjerbjudande 359 kr per månad till och med årets slut (ordinarie månadsavgift 599 kr). I abonnemanget ingår bland annat:

• Kom-igång-hjälp i Telias butiker

• VIP-nummer till vår 4G support

• Usb-modem för 4G, värde 3495 kr

• Telia Säker Surf - Antivirus och brandvägg för pc med Windows, värde 39 kr/mån

• Telia Säker lagring Mobilt, värde 39 kr/mån

• Telias trygghetslöfte - pengarna tillbaka om du inte är nöjd inom 30 dagar från inköp

• 5 e-postadresser

• Kostnadskontroll

Även utvalda Stockholms-butiker hos Dialect och The Phonehouse kommer från och med den 2 juli att sälja Telias 4G-erbjudande.

Fortsatt 4G-utbyggnad under året
Totalt kommer 25 orter i Sverige att ha 4G-täckning innan årsskiftet, från Luleå i norr till Lund i söder. Först ut är Visby den 30 juni och därefter under tredje kvartalet Malmö och Göteborg som redan smygöppnat sina 4G-nät. 4G är nästa generations mobila bredband som är upp till tio gånger snabbare än 3G. Med 4G möjliggörs mer kapacitetskrävande realtidstjänster som tv, film, onlinespel, webbkonferenser eller arbete med tunga filer och applikationer oavsett var man befinner sig.

Den senaste informationen om Telias 4G-satsning finns på www.telia.se/4g.

Sveriges bästa bredband
Med Telia får svenskarna tillgång till de snabbaste och mest omfattande bredbandsnäten för att kunna använda sina tjänster på bästa sätt, oavsett tid och plats. För att ge svenskarna snabbare fast bredband uppgraderar även Telia tekniken med bredband via telejacket. 2010 utgör startskottet för satsningen för att ge svenska hushåll och företag supersnabb uppkoppling via fiberbaserade bredbandsnät med hastigheter på upp till 1000 Mbit/sek.