Kostnadskontroll på utlandssemestern

Från och med den 1 juli tar även Telia bort öppningsavgiften för mobilsamtal i hela i hela världen samt inom EU även kostnaden för så kallad ”voicemail roaming”, det vill säga kostnaden för intalade mobilsvarsmeddelanden för en kund som befinner sig i något EU-land. Att lyssna av ett mobilsvarsmeddelande innebär dock fortsatt en kostnad.

Samtidigt justeras även priserna nedåt för mobilsamtal, sms och mobildata inom EU, se nästa sida för prisexempel vid utlandsanvändande av mobilen.

Tips för att hålla koll på kostnaderna
Det finns flera sätt att hålla koll på utlandskostnaderna. Telia var först i Sverige den 1 mars i år med en manuell kostnadsspärr för mobil surf och mobilt bredband utomlands och sedan den 13 juni har både privatkunder och företagskunder en kostnadsspärr med automatik. För mobilt bredband finns det en spärr aktiverad vid köpet som innebär att det inte går att använda Mobilt bredband från utlandet. Spärren kan dock tas bort via kundtjänst.

Sms är ett billigt sätt att hålla kontakten på när du är utomlands. Du betalar endast för att skicka sms, inte för att ta emot.

Vissa mobiler med inbyggd e-postläsare kopplar med jämna mellanrum automatiskt upp sig till Internet och söker efter ny e-post. Kontrollera om den funktionen är påkopplad på och stäng av för att undvika att alltför snabbt komma upp till kostnadsgränsen eftersom varje sökning debiteras.

Om du önskar kan du beställa tjänsten Spärr Utland som innebär att mobilen spärras för samtal till och från utlandet när du befinner dig utomlands. Du kan alltså inte ringa eller svara på samtal när du befinner dig utomlands. Du kan inte heller skicka/ta emot sms, mms eller fax. Spärren innebär också att betalsamtal spärras från både Sverige och utlandet.

Fler tips finns på

Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771 – 77 58 30

Exempel på aktuella utlandspriser

Nordiska länder*SpanienGreklandItalienFrankrikeStorbritannien**Sydafrika  c:a pris beroende på operatör
Skicka ett sms1,301,301,301,301,301,304,00
Skicka ett mms5,008,008,008,008,008,0010,50
Ta emot ett sms0,000,000,000,000,000,000,00
Ta emot ett mms3,506,506,506,506,506,509,50
Ringa en minut4,694,694,694,694,694,6922,50
Ringa fem minuter23,4523,4523,4523,4523,4523,45112,50
Ta emot samtal på en minut***1,801,801,801,801,801,8016,00
Ta emot samtal på fem minuter***9,009,009,009,009,009,0080,00
Öppna aftonbladet.se (2 MB)****45,0065,0065,0065,0065,0065,00290,00
Logga in på Facebook (1,5-3MB)****      290-435,00
Titta på SVT Play i 3,25 minuter (25 MB)****      3625,00
Lyssna på Anna Bergendahl med Spotify (200 kbit/s – 4.3MB)*****      652,50
Se Youtubeklipp A  (16 MB)******      2320,00
Se Youtubeklipp B (132 KB)*******      21,75
Läsa ett e-mail (150KB)*********      29,00
*Gäller näten Netcom (Norge), Telia (Danmark) och Sonera (Finland).  Dessutom finns tilläggstjänsten Traveller’s Talk för dig som vill ha riktigt låga minut- och smspriser inom Norden.
**Isle of Man och Jersey har andra priser.
***I vissa utländska operatörers nät tillkommer en minutavgift för att svara.
****Ungefärlig datamängd.
*****Debiteringsintervall 50 KB.
******Observera att titta på klippet i HD blir upp till tre gånger så dyrt.
*******Debiteringsintervall 50 KB.
********Ungefärlig datamängd för ett e-mail med endast text. Debiteringsintervall 50KB. Mängden data varierar beroende på mail-leverantör.
För samtal ringda från mobil i Danmark, Finland,, Norge, Frankrike,
Grekland, Italien, Storbritannien  gäller ett debiteringsintervall på startintervall om 30 sek med efterföljande intervall på 1 sekund. För mottagna samtal gäller ett debiteringsintervall på 1 sekund. I samtal ringda och mottagna i övriga länder gäller ett debiteringsintervall på 60 sekunder.

Klipp A: http://www.youtube.com/watch?v=YhM1BsdRaWM
Klipp B : http://www.youtube.com/watch?v=rfh4Mhp-a6U