TeliaSonera bygger superbredband till HSB Bolina i Malmö

Med start nu och med målet att vara klara under 2012 kommer TeliaSonera att uppgradera fastighetsnät till HSB Malmös 25 000 lägenheter. Bostadsinnehavarna kommer därefter att få möjligheten att beställa bredband med hastigheter på upp till 1000 Mbit per sekund samt digital-tv och ip-telefoni. Nätet som kommer att ha ett tiotal tjänsteleverantörer kommer att vara det största operatörsneutrala nätet i Sverige som erbjuder 1000 Mbit/s när det står klart.

– Behovet av bandbredd verkar vara i stort sett omättligt. HSB Malmö blir nu först i sydsverige med att träda in i den exklusiva 1000 Mbit-klubben och ge sina medlemmar möjligheten att skaffa framtidens bredband och alla de tilläggstjänster som det innebär, säger Lars Sandqvist, chef fastighetsaffären på TeliaSonera i Sverige.

– Vår ambition är att ge medlemmarna ett boende i absolut toppklass. Därför är det extra roligt att vi nu blivit först med det supersnabba bredbandet i Malmö. Det känns som vi verkligen säkrat våra föreningar inför framtiden, säger Jonny Samuelsson, ekonomichef och ansvarig för HSB Bolina på HSB Malmö ek. för.