TeliaSonera storsatsar på fiber till villaägarna i Göteborgsregionen - 65 miljoner kronor ska ge över 6 600 villor egen fiberanslutning

Behovet av bandbredd verkar vara omättligt. Efterfrågan på rörlig bild, hd-tv och online-spel ökar kraftigt och det kräver både snabbare och stabilare internetanslutningar. TeliaSonera bygger nu ut bredbandet i Göteborgs kranskommuner. Fiberanslutningar kommer allt eftersom att erbjudas enfamiljshus i Partille, Mölndal, Härryda och Lerum. Den nu planerade utbyggnaden beräknas vara slutförd 2012.

- Vår storsatsning på fibernätet är vårt sätt att möta efterfrågan av snabbare uppkoppling och samtidigt erbjuda ett framtidssäkrat bredband som kan uppgraderas allt eftersom det behövs, säger Ante Baric, ansvarig för fibersatsningen inom Bredbandstjänster på TeliaSonera.

Fiberanslutningen ger villaägarna tillgång till snabbt bredband med hastigheter på i dagsläget upp till 100 Mbit/s. TeliaSonera kommer i framtiden att kunna öka hastigheten till 1 000 Mbit/s i takt med nya tjänster och ökat kundbehov. TeliaSonera levererar ett helt öppet nät och det är fritt för villaägarna att välja tjänster bland de tillgängliga tjänsteleverantörerna.

Sveriges bästa bredband
Med TeliaSonera får svenskarna tillgång till de snabbaste och mest omfattande bredbandsnäten för att kunna använda sina tjänster på bästa sätt, oavsett tid och plats. I december 2009 blev TeliaSonera först i världen med att lansera världens snabbaste mobila bredband, 4G. Utbyggnaden av 4G-nätet pågår – vid årsskiftet 2010/2011 kunde kunder på 28 orter runt om i Sverige dra nytta av de möjligheter 4G ger. Under 2011 är planen att 4G-nätet ska täcka 228 orter. TeliaSonera har dessutom över 4300 surfzoner med wlan runt om i Sverige. För att ge svenskarna snabbare fast bredband uppgraderar även TeliaSonera tekniken med bredband via telejacket. 2010 utgjorde startskottet för satsningen för att ge svenska hushåll och företag supersnabb uppkoppling via fiberbaserade bredbandsnät med hastigheter på upp till 1000 Mbit/sek.