TeliaSonera lanserar nordiska tjänster för ett snabbare internet

TeliaSonera och EdgeCast Networks har tecknat ett samarbetsavtal som innebär att TeliaSoneras företagskunder i Norden får tillgång till tjänster för ökad webbprestanda och CDN-lösningar. Syftet är att möta de ökande kraven på snabbare och säkrare distribution över internet. Med TeliaSonera Content Delivery Network (CDN) flyttas innehållet närmare slutanvändaren, förbättrar kvaliteten och ger en bättre användarupplevelse.

Allt större informationsmängder skickas över internet och framför allt är det streamingtjänster som driver på trafiken. Detta ökar kraven på stabilitet och kapacitet i näten. TeliaSonera CDN erbjuder lösningar för att uppnå bra webbprestanda och skalbarhet för webbplatser och applikationer på den nordiska företagskmarknaden. För media och underhållning kommer TeliaSonera kunna erbjuda oöverträffad räckvidd och kvalitet för internetbaserade (OTT) tjänster. TeliaSonera CDN riktar sig till företag med mycket streamat innehåll på nätet, till exempel mediaföretag, men även till företag med behov av snabba och säkra webbsidor till exempel e-handelsföretag och myndigheter.

– Webbprestanda och global leverans av webbinnehåll är en del av kärnverksamheten för många av våra kunder, och därför är det avgörande att vi kan erbjuda dessa tjänster. Genom partnerskapet med EdgeCast kan vi nu erbjuda globala CDN-lösningar till våra kunder i Norden, säger Staffan Göjeryd, VP Product Management på TeliaSonera.

Genom partnerskapet med Edgecast kommer TeliaSonera att kunna erbjuda kunder i Norden ett upp till tre gånger snabbare internet.

Läs mer om TeliaSonera CDN

About EdgeCast Networks
Delivering any data, anywhere, anytime, EdgeCast is the world’s fastest and most reliable content delivery network. The EdgeCast network serves billions of objects per hour on behalf of its customers and carries a significant percentage of worldwide Internet traffic. To learn more, visit www.edgecast.com.

För mer information, kontakta gärna Helena de Verdier: 070 551 31 38, helena.de-verdier@teliasonera.com besök TeliaSonera Newsroom och följ oss på Twitter @TLSN_Media.