Telia Company, Ericsson och Intel först med 5G i Europa

Telia Company visar nu de första användartesterna i publika 5G-nätverk i Europa i samarbete med Ericsson och Intel. Testerna omfattar en höghastighets 5G-anslutning till ett kryssningsfartyg och dess passagerare när de ligger i hamn och ett industriellt användande av en fjärrstyrd grävmaskin.

Användartesterna är en viktig milstolpe på den globala resan mot 5G och flyttar Ericsson, Intel, Telia Company och ännu viktigare Telias kunder, närmare målet mot att 2018 kunna erbjuda 5G-tjänster i Tallinn och Stockholm, två av de mest digitaliserade städerna i världen.

– Vi vill vara tidigt ute med 5G och kommer att ta tekniken i bruk i Stockholm, Tallinn och Helsingfors under 2018. Vi samarbetar med våra partners för att utforska den kraftfulla effekt 5G kommer att ha för kunder och samhället i stort. Det handlar inte bara om att bygga nya nät utan också om ett nytt sätt att tänka och en ny uppfattning om vad ett mobilnät kan vara och göra. Kombinationen av hög hastighet, låg fördröjning, garanterad kapacitet och verklig mobilitet kommer att flytta digitaliseringens gränser och vi vill vara där och driva det tillsammans med våra partners, säger Gabriela Styf Sjöman, global nätchef på Telia Company.

Användartester i 5G-nätverk i verkliga miljöer är avgörande för att lära sig i branschen hur olika teknologier integreras i olika typer av verksamheter, i vilka typer av miljöer teknologin fungerar bäst, och hur väl olika system som molntjänster och enheter i näten fungerar med varandra.

Telia Company och Ericsson kom 2016 överens om en gemensam färdplan för 5G som syftar till att låta Telias kunder uppleva 5G-tjänster 2018 i Tallinn och Stockholm. Nu är tidiga exempel på dessa tjänster i bruk för både privatpersoner och verksamheter, i samarbete med Intel.

5G-användaretesterna för Tallink skapades i Tallinns hamn för att testa och utforska hur den nya tekniken kan ge högre dataanslutningshastigheter och förbättrad kvalitet. Under testet i september 2017 användes 5G-teknik för hela fartyget under tiden det låg i hamn. Tekniken möjliggjorde Wi-Fi-användning för 2 000 passagerare och fartygets egna informations- och kommunikationsteknologisystem. Detta är ett första exempel på många användningsområden som 5G kommer att ge tillgång till i olika transportsituationer, liksom trådlösa tjänster med betydligt högre bandbredd till konsumenter.

Deltagarna på EU Digital Summit i Tallinn i dag får en unik möjlighet att uppleva hur det känns att fjärrstyra maskiner - i det här fallet en grävmaskin - via en AR-fjärrkontroll över en ultrasnabb 5G-länk med mycket låg fördröjning. Fjärrstyrningen är ett exempel på hur en maskinoperatör från en säker kontorsmiljö kan fjärrstyra exempelvis grävmaskiner via 5G i farliga miljöer något som visar på möjligheterna som 5G kommer att föra med sig i utmanande industriella miljöer.

Teknik från Ericsson och Intel möjliggör användarförsöken i Estland. En Ericsson 5G-basstation bestående av en 5G-antenn, radio och basband, i kombination med Intels 5G Mobile Trial Platform - ger millimetervåg och utökar Telia Companys mobilnät till 5G.

– Vår egen rapport om 5Gs affärspotential visar på betydande möjligheter för telekomoperatörer globalt som adresserar digitalisering av industrin med 5G. Vi förutspår en marknadsstorlek på 582 GUSD år 2026 som operatörerna kan dra nytta av vilket motsvarar en omsättningsökning om 34 procent. Att fånga denna marknadspotential kräver investeringar i 5G-teknik, affärsutveckling och marknadsföringsmodeller, säger Arun Bansal, chef för Ericssons verksamhet i Europa och Latinamerika.

– Vårt samarbete kring användartester av tidig 5G-teknolog och de erfarenheter som det kommer att föra med sig till olika branscher, visar vikten av samarbete och behovet av sömlösa flöden av data i nät, moln och enheter för att förverkliga 5G. Intels 5G-plattformar är viktiga förutsättningar för dagens pågående 5G-tester runt om i världen, vilket ger viktiga insikter och hjälper till att definiera framtiden för 5G, säger Asha Keddy, Vice President och General Manager, Next Generation and Standards Group vid Intel Corporation.

Titta på en video av båda 5G-användarförsöken, lyssna på en återspelning av en gemensam webbsändning mellan Telia Company, Ericsson och Intel och få tillgång till mer information om resan mot 5G https://scripts.telia.ee/5g/

För mer information, kontakta gärna vår presstjänst: 0771 77 58 30, besök Newsroom och följ oss på
Twitter @Teliacompany.

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra 21 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com.